lördag 5 februari 2011

Fruktbollar

Jag hittade ett recept i en tidning som jag gjorde om efter mina förutsättningar. Det blev supergott och absolut lite nyttigare än godis och fika.

6 dadlar (i receptet var det trokade fikon men det fanns inte på affären)
1 dl hasselnötter (går att använda andra nötter också. Naturella.)
0.5 dl tranbär, torkade (i receptet fanns gojibär men de fanns inte i min affär)
10 aprikoser torkade
0.5 dl russin
1 dl pumpakärnor
100 gram mörk choklad

Blanda alla ingredienser i en matberedare och kör tills det blir en massa. Gör runda bollar (som chokladbollar) och lägg kallt en stund. Servera.
En tanke är också att smälta mörk choklad och doppa bollarna i och eventuellt sedan doppa i lite kokosflingor.

2 kommentarer:

  1. mm later gott det maste jag prova!

    SvaraRadera
  2. mums, gjorde kakaobollar för någon helg sedan med dadlar, banan, nötter osv i.. blev väldigt gott =)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...